SLUMBERLAND RECORDS

SlumberlandRecords-LOGO[ENGLISH VERSION]

Slumberland empezó a funcionar en 1989 gracias al esfuerzo colectivo entre miembros de grupos del área de Washington DC, como VELOCITY GIRL, WHORL, BLACK TAMBOURINE y POWDERBURNS. La inspiración era el C-86, los sellos Creation, Postcard, K, Bus Stop,… los nuevos sonidos del oeste y la estética del arte subversivo de gente como Cage, Burroughs y Duchamp. Eran unos auténticos novatos en la época pero les fascinaban todas las cosas maravillosas que estaban ocurriendo en el post-punk independiente, así que decidieron formar parte de ello.

La explosión del punk había dejado creada una red de prósperos fanzines, sellos y distribuidoras, así que pensaron que había sitio para su adorado pop ruidoso. Aunque había sellos norteameticanos publicando 7″ sin parar, no se lanzaba mucho pop, con la excepción de lo que hacían Bus Stop, K y Picture Book, así que la decisión fue unirse a ese grupo y ayudar a hacer un hueco a las melodías entre todo el ruido.

Los primeros lanzamientos de VELOCITY GIRL y BLACK TAMBOURINE fueron un éxito, y  esto les hizo ver que había muchos amantes del pop en todo el mundo que pensaban como ellos.  A pesar de que su catálogo es bastante extenso hoy en día, la meta siempre ha sido acercarte a buenas canciones y sonidos interesantes a través de una amplia gama de estilos.

Slumberland han publicado un gran número de discos de gran calidad durante la década de los ‘90 y la de los 2000s, publicando discos de grupos legendarios como ROCKETSHIP, THE ROPERS, LORELEI, THE AISLERS SET, HOOD y BOYRACER.

Y más de veinte años después siguen haciendo lo mismo, trabajando en la misma línea para poder acercarte discos únicos y definitorios del género de grupos como THE PAINS OF BEING PURE AT HEART, CRYSTAL STILTS, VERONICA FALLS, WEEKEND y muchos otros más. Como siempre, siguen funcionando fuera de las tendencias o de las modas; los grupos de Slumberland son independientes, de la forma mejor entendida claro, que es hacer música sin bobadas y ser fieles a su propio criterio, a pesar del gusto del público en general.

Mike Schulman

Mike Schulman

1. ¿Cuándo, cómo y  por qué empezaste Slumberland Records?
Empezamos Slumberland en 1989 gracias al esfuerzo de 6 u 8 personas que compartíamos grupos. En aquella época estábamos aprendiendo a tocar motivados por lo que publicaba Creation, por el NY Noise, el post-punk, el C86, los JESUS & MARY CHAIN, etc… así que quisimos participar en ello. Éramos conscientes de que sonábamos tan primitivos que ningún sello se interesaría por lo que hacíamos, así que ni lo intentamos, pero inspirados por sellos como Fast, Rough Trade, K, Dischord… decidimos publicar nuestros propios discos.

2. ¿En cuántos grupos has estado? ¿Qué instrumentos tocabas? ¿Tocas ahora en algún grupo?
He estado en BIG JESUS TRASH CAN / WHORL, POWDERBURNS, BLACK TAMBOURINE, BRIGHT COLOURED LIGHTS, CANDLEMAN, MAGPIES, CRABAPPLES y ahora estoy en un grupo llamado MANATEE. En general, toco la guitarra, aunque en mis primeros grupos intercambiábamos instrumentos, así que también toqué el bajo y la batería.

3. ¿Cuántos discos has publicado?
Unos 175.

4. ¿Es posible vivir de un sello indie?
Si tienes mucha suerte, sigues las tendencias atentamente y tienes una gran cabeza para los negocios sí se puede, pero por desgracia, yo no cumplo ninguna de las tres condiciones…

5. ¿Cuántas horas a la semana trabajas para el sello?
Sobre 45-50.

6. ¿El sello lo llevas tú solo o tienes gente que te ayuda?
Lo llevo todo solo, aunque cuento con acuerdos para promoción en prensa y radio.

7. ¿Qué cosas te hacen seguir adelante con el sello después de tantos años?
Principalmente la música y el querer escuchar nuevos grupos y poder ayudarlos.

Slumberland-office

8. Sabemos de la gran afinidad entre Slumberland y  el sello londinense Fortuna Pop! ya que muchos de los discos que ellos publican en Europa, los publicas tú en Estados Unidos, ¿Cómo es tu relación con Sean?
Nos gustan las mismas cosas y confiamos mucho el uno en el otro. Siempre estoy deseando escuchar lo que publica y espero que por su parte sea lo mismo.

9. ¿Qué nos puedes contra sobre los siguientes sellos?
Sarah: una de mis primeras fuentes de inspiración. Los primeros discos de Sarah Records se publicaron cuando yo estaba aprendiendo a hacer música y los grupos en los que estaba seguían el ejemplo de bandas ruidosas. Me encanta la calidad atemporal de Sarah.
Creation: es algo muy grande para mí. Empecé a comprar lo que publicaba Creation en 1985 después de comprarme un single de THE JESUS & MARY CHAIN y cosas de THE CHILLS; me pareció que ese sello merecía que le prestara toda mi atención. Es divertido pensar lo difícil que era encontrar discos e información en aquella época, pero la única manera que teníamos de «descubir» algo que mereciera la pena entonces era por suerte o estudiándote el catálogo de los sellos, mirando bien los créditos, el estudio donde se había grabado algo, el productor o incluso mirando quién había distribuido los discos.
Rough Trade: son una enorme influencia para mí en dos sentidos, el musical y el del negocio DIY. Los admiro porque tienen mucho éxito, pero siguen haciendo las cosas a su manera.

Slumberland-chapa

10. ¿Cuáles son tus sellos preferidos?
Mis sellos preferidos antiguos son Philles, Postcard, Rough Trade, Creation, Sarah, Subway, 2-Tone, Ghost y KDJ; y de los nuevos me encantan Jon’s, Soundway, Soul Jazz y Perlon.

11. ¿Conoces algún sello español?
La verdad es que no estoy tan al día como debería en este sentido, ya que estoy muy ocupado con mis propios lanzamientos, así que los únicos sellos españoles que conozco son Elefant y Acuarela.

12. ¿Conoces grupos españoles? ¿Cuáles son tus favoritos?
Mira la pregunta anterior.

13. ¿Cuántas maquetas recibes al día o a la semana?
Unas 5 ó 6 al día, supongo. Más de las que puedo escuchar.

14. Este año te han invitado a programar el escenario principal de Indietracks, ¿cómo se pusieron en contacto contigo? ¿qué grupos de Slumberland tocarán en el festival?
Conozco a los organizadores desde hace tiempo, así que me preguntaron si me apetecía y me pareció una idea estupenda. Muchos de los grupos que van a tocar (VERONICA FALLS, EVANS THE DEATH, ALLO DARLIN’, TENDER TRAP,…) están en otros sellos del Reino Unido, así que seguro que será divertido verlos a todos juntos en un mismo lugar, ver a la parte europea de la familia SLR tocar en casa va ser genial. GOLD-BEARS y SEA LIONS también estarán.

Mike Schulman

Mike Schulman

15. ¿Qué crees que debe tener un buen disco de pop?
Lo primero son las canciones, que tengan una buena melodía, bonitos arreglos y la letra; me gusta observar la personalidad de la gente que las escribe y las toca. Es relativamente fácil hacer que algo «suene» a buen pop y que estilísticamente te pueda atrapar. Así que para mí lo importante es la suma de un grupo y sus canciones, que el resultado sea algo único y especial, eso es lo que me engancha.

16. ¿Puedes decirnos cuáles son tus canciones favoritas de Slumberland?
Pues «February fourteenth» (LILYS); «John Cage bubblegum» (STEREOLAB); «A is for cribbage» (HENRY’S DRESS); «Let her go» (THE LODGER); «The pains of being pure at heart» (THE PAINS OF BEING PURE AT HEART); «Love is a wave» (CRYSTAL STILTS);…

17. Y tus discos favoritos de Slumberland ¿Cuáles son? ¿Por qué?
Uno es el primer single de LILYS porque nos pareció que sonaba como un disco de verdad que iba a la par de la música que nos encantaba. Los discos de THE HENRY’S DRESS también lo son porque eran: MUY emocionantes y explosivos. Había una escena muy especial en San Francisco en aquella época, siempre veías a la misma gente en las primeras filas y todo el mundo se sabía las canciones. Era muy guay.
‘Grown ups’ de THE LODGER es uno de los mejores para mí, además de que estaba un poco cansado del indie y del sello, y THE LODGER me devolvieron toda la ilusión.

18. ¿Hay algún disco de otro sello que te hubiera gustado publicar en Slumberland?
¡Hay muchísimos! Hay discos muy chulos que han estado a nuestro alcance pero que por una u otra razón no pudimos publicar, o grupos que nos encantaban pero con los que al final no trabajamos, o incluso proyectos que empezamos pero que al final no llegaron a buen puerto…

19. ¿Vas a muchos conciertos? ¿Cuál ha sido el que más te ha gustado de los últimos que has visto?
Tengo un hijo pequeño en casa, así que no salgo tanto como me gustaría, pero siempre voy a ver a los grupos de Slumberland que vienen a la ciudad. VERONICA FALLS hace poco que estuvo por aquí y los fui a ver 3 veces. Me encantaron, creo que son uno de los mejores grupos de pop que hay actualmente, y además sus nuevas canciones son muy buenas.

Slumberland-MikeSchulman2

Mike Schulman

20. ¿Cuál es tu grupo favorito de Slumberland en directo?
Son TERRY MALTS; hacen un punk pop loco, totalmente caótico, pero con canciones estupendas y letras muy divertidas e inteligentes. Lo dan todo en el escenario, y el público se vuelve loco con ellos, son muy divertidos.

21. Sabemos que te gusta que los grupos de Slumberland vayan de gira cuanto más mejor, pero ¿hay algún grupo de tu sello que no salga de gira?
En mi opinión, los grupos deben tocar tanto como les sea posible; es muy difícil que los grupos más nuevos y los más indiepop tengan reconocimiento si no lo hacen. Por desgracia es complicado hacer giras por Estados Unidos, el país es demasiado grande y caro para hacer muchas giras, además para los grupos más pequeños es casi imposible.

22. Aparte de en Estados Unidos, ¿dónde tienen más público tus discos?    
A juzgar por los pedidos, seguramente sea el Reino Unido, seguido de España y Francia.

23. ¿Qué opinión tienes sobre el vinilo? ¿Se vende bien hoy en día?
El vinilo es de lejos mi formato preferido; no creo que estuviera igual de interesado en tener el sello si no pudiera hacer discos de vinilo. La verdad es que me enorgullece decir que seguimos publicando LPs mientras que otros sellos han tenido que dejar de publicarlos. De momento se venden bien, al menos tan bien como los vendíamos antes de todo el bum de las descargas e Internet.

Mike Schulman

Mike Schulman

24. ¿Qué nos puedes contra sobre los siguientes grupos/artistas?
WHORL: Mi primer grupo, ninguno de los cuatro habíamos tocado nunca un instrumento, así que lo aprendimos todo juntos.
VELOCITY GIRL: Mis mejores amigos y las mejores personas con las que he estado en un grupo. Me sorprende que no tengan más reconocimiento por traer música pop de verdad a la escena indie estadounidense.
BLACK TAMBOURINE: En su momento fue un proyecto para divertirnos y una forma de dar salida a nuestras canciones más pop cuando WHORL y VELOCITY GIRL eran todavía grupos de noise. Estoy muy orgulloso de cómo quedaron nuestros discos y encantado de que a la gente todavía les gusten y los escuchen… es una grata sorpresa.
LILYS: Kurt es un genio. Era un chico súper joven cuando iba a nuestros conciertos y al final acabó siendo parte de nuestro colectivo de grupos. Eran alucinantes en directo y tenían un repertorio de tantísimas canciones que no creo que llegaran a grabar nunca.
THE ROPERS: Creo que es la primera maqueta que me pasaron que no era de nuestro grupo de amigos, y seguramente todavía sea la mejor. Es un crimen que hayan sido tan ignorados y que sean tan infravalorados.
STEREOLAB: Había estado en contacto con McCARTHY e intentaba hacerles un disco en Estados Unidos, pero no nos coordinamos bien. Cuando Tim y Laetitia empezaron STEREOLAB y me enviaron un cassette con su primer EP, me volví loco por él; me llena de satisfacción haber traído su música a mi país, pero debería haber sabido más sobre cómo llevar el sello en aquel momento.
BOYRACER: Uno de mis grupos preferidos de todos los tiempos y no sólo de Slumberland, sino de cualquier sello. Stewart es un tío estupendo y tiene mucho talento, además está en la música por las razones adecuadas.
THE AISLERS SET: Otro de mis preferidos de siempre y un buen ejemplo de lo que debería ser el pop. Las canciones pueden resultar familiares, pero su valor reside en el talento y la personalidad de Linton y el grupo.
THE SATURDAY PEOPLE: ¿El primer súper grupo de Slumberland? No puedes dejar de moverte con sus canciones.
THE PAINS OF BEING PURE AT HEART: Unos grandes amigos y un grupo maravilloso.
THE LODGER: Otro grupo infravalorado. Tienen composiciones geniales y cada LP es diferente al anterior. Estoy deseando que se les redescubra dentro de diez años.
CRYSTAL STILTS: Hay mucho por lo que enamorarse de este grupo, además ellos son adorables también.
LIECHTENSTEIN: Son un choque entre el pop y el post-punk. Se reconoce su música desde los primeros segundos que escuchas una de sus canciones.
TENDER TRAP: ¡Qué suerte poder trabajar con un grupo tan bueno! Había estado hablando con Amelia y Rob sobre hacer algo juntos durante muchos años, y por suerte al final nos hemos unido.
WEEKEND: Son como un gigante dormido; estos chicos empezaron muy bien y no hacen más que mejorar, el próximo disco va a ser lo más.
PROCEDURE CLUB: Son los que pusieron la etiqueta *noise* al noise-pop; son gente muy creativa.
KIDS ON A CRIME SPREE: Soy un gran fan de la música de Mario y estuvimos hablando sobre hacer un disco juntos durante 10 ó 12 años… estoy impaciente por ver lo siguiente que hace.
BROWN RECLUSE: Me encantaría que este disco llegara a más gente para que pudieran dar más conciertos… tienen muchísimo talento.
BRAVE IRENE / GO SAILOR / otros proyectos de Rose Melberg: Rose es una de mis personas favoritas dentro del mundo de la música; merece mucho la pena escuchar cualquier cosa que hace, siempre da en la diana.
VERONICA FALLS: Uno de los mejores grupos de pop actuales. Cuando los vi en directo en San Francisco hace una semana me dio la sensación de que mucho de lo que ha pasado en Slumberland había producido aquello… ¡me encantan!
SEA LIONS: Canciones estupendas del increíblemente prolífico Adrian Pillado, me entusiasma que los elementos básicos se transformen en cosas frescas y nuevas.

25. ¿Cuáles son tus planes para 2012? ¿Cuáles van a ser tus próximos lanzamientos?
El mes que viene saldrán los discos de ALLO DARLIN’ y de EVANS THE DEATH, y después el nuevo de VIOLENS, y estamos emocionadísimos con ellos, son lo mejor del pop ruidoso de factura brillante que he escuchado desde los mejores tiempos de PALE SAINTS y LUSH. Más tarde este año publicaremos nuevos álbumes de WEEKEND, THE MANTLES y NEVEREVER, además de algunas reediciones muy chulas de las que no te puedo hablar todavía.

Mike Schulman

Mike Schulman

Catálogo SLUMBERLAND RECORDS:

1989

dryl1DRYL 1    VVAA                 What Kind Of Heaven Do You Want?    7″     Dic 1989

 

1990

dryl3DRYL 3     WHORL            Mind Revolution                 7″     Mar 1990

 

dryl2DRYL 2     POWDERBURNS        Powderburns                    12″     Abr 1990

 

dryl4DRYL 4     VELOCITY GIRL        I Don’t Care If You Go            7″     Ago 1990

 

1991

 dryl6DRYL 6     JANE POW            Warm Room                     7″     Feb 1991

 

dryl5DRYL 5     HONEYBUNCH        No More I Told You So’s            7″     Mar 1991

 

dryl7DRYL 7     LILYS                February Fourteenth             7″     Mar 1991

 

dryl9DRYL 9     BLACK TAMBOURINE    By Tomorrow                 7″     Nov 1991

 

1992

 dryl10DRYL 10     VELOCITY GIRL        My Forgotten Favorite             7″     Ene 1992

dryl11DRYL 11     WHORL            Maybe It’s Better                 7″     Feb 1992

dryl12DRYL 12     LORELEI            The Bitter Air                 7″     Feb 1992

dryl15DRYL 15     SWIRLIES            Didn’t Understand                 7″     Feb 1992

dryl13DRYL 13     SMALL FACTORY        What To Want                 7″     Abr 1992

slr17SLR 17     THE ROPERS        Sunbathe EP                 7″     May 1992

dryl14DRYL 14     HONEYBUNCH        Mind Your Own Business             7″     Jun 1992

slr20SLR 20     LILYS                In The Presence of Nothing         LP/CD     Sep 1992

slr22SLR 22     STEREOLAB        Switched On                 LP/CD Oct 1992

 

1993

slr24SLR 24     STEREOLAB        John Cage Bubblegum             7″     Ene 1993

slr23SLR 23     VELOCITY GIRL        6 Song EP                     CD     Feb 1993

slr18SLR 18     SLEEPYHEAD        Punk Rock City USA             LP/CD Abr 1993

slr29SLR 29     THE EARTHMEN        Cool Chick #59                 7″     May 1993

slr21SLR 21     SLEEPYHEAD        Punk Rock City USA            7”     May  1993

slr25SLR 25     JANE POW            Love It, Be It / State             CD     Jun  1993

wish1WISH 01     SLEEPYHEAD         Sick of Heaven                 7″     Jul   1993

slr30SLR 30     THE PARASITES        Something To Hold Onto             7″     Sep 1993

slr32SLR 32     LORELEI            Asleep EP                     7″/CD      Oct 1993

slr19SLR 19     ST. CHRISTOPHER    Radio France Sessions EP         7″     Nov 1993

slr16SLR 16     LINDA SMITH        Til Another Time                 7″     Nov 1993

wish2WISH 02     HENRY’S DRESS         1620                         7″     Nov 1993

 

1994

slr35SLR 35     BOYRACER             AUL 36X EP                     7″     Ene 1994

slr33SLR 33     TIGER TRAP / HENRY’S DRESS   Astronautical Music Festival     7″     Feb 1994

slr26SLR 26     SMALL FACTORY        Lose Your Way                 7″     May 1994

slr38SLR 38     THE ROPERS        I Don’t Mind EP                 7″     May 1994

slr38cdSLR 38     THE ROPERS        The Ropers EP                     CD-EP  May 1994

wish3WISH 03     ROSE MELBERG / MAGPIES     Cupid / I Want A Love I Can See     7″ Flexi Jul  1994

slr28SLR 28     BOYRACER        More Songs About Frustration and Self Hate     LP/CD Jul 1994

slr41SLR 41     THE SOFTIES        Loveseat                     7″       Jul 1994

wish5aWISH 05     BOYRACER / THE ROPERS split                     7″       Jul 1994

wish4WISH 04     JUPITER SUN         Jupiter sun                    12″     Ago 1994

slr31SLR 31     VVAA                Why Popstars Can’t Dance             CD/2LP  Oct 1994

1995

slr34SLR 34     HENRY’S DRESS        Henry’s Dress                    10″/CD  Ene 1995

slr39SLR 39     BELREVE            Belreve EP                     7″/CD     Ene 1995

slr45SLR 45     GLO-WORM            Wishing Well                 7″     May 1995

slr43SLR 43     BEATNIK FILMSTARS    Pink Noize                     7″     May 1995

slr46SLR 46     HOOD            Cabled Linear Traction                  LP/CD    Jun 1995

slr36SLR 36     GO SAILOR            Long Distance                 7″      Jul 1995

slr50SLR 50     THE ROPERS         All The Time                          LP/CD Sep 1995

slr44SLR 44     LORELEI            Everyone Must Touch The Stove              LP/CD    Sep 1995

slr53SLR 53     THE ROPERS         Revolver                     7″     Sep 1995

1996

slr40SLR 40     ROCKETSHIP        A Certain Smile, A Certain Sadness     LP/CD Ene 1996

slr48SLR 48     BOYRACER             We Are Made of the Same Wood         10″/CD    Ene 1996

slr58SLR 58     BEATNIK FILMSTARS     Beezer                     CD     Feb 1996

slr54SLR 54     HENRY’S DRESS         Bust ‘Em Green                 LP/CD Feb 1996

slr47SLR 47     THE SOFTIES         The Softies                         10″/CD Mar 1996

slr51SLR 51     NORD EXPRESS         Nord Express                      12″/CD Mar 1996

slr8SLR 08     VVAA                Just A Taste                     CD     Mar 1996

wish6WISH 06     HENRY’S DRESS / ROCKETSHIPS  Split                 7″     May 1996

slr59SLR 59     HOOD             Silent ’88                     LP/CD Sep 1996

slr49SLR 49     BOYRACER             One Side of Boyracer             7″       Oct 1996

1997

slr56SLR 56     NORD EXPRESS         Sharky                     7″      Ene 1997

slr57SLR 57     NORD EXPRESS         Central                     LP/CD May 1997

1998

slr55

SLR 55     THE AISLERS SET        Terrible Things Happen             LP/CD Sep 1998

1999

slr52SLR 52     THE AISLERS SET     Been Hiding                     7″      Feb 1999

slr37SLR 37     BLACK TAMBOURINE    Complete Recordings             10″/CD Abr 1999

wish7WISH 07     THE AISLERS SET / #POUNDSIGN#  Split                 7″       Abr 1999

2000

slr60SLR 60     THE SATURDAY PEOPLE    Slipping Through Your Fingertips         7″      Feb 2000

slr62SLR 62     THE AISLERS SET        The Last Match                 LP/CD May 2000

slr64SLR 64     AMY LINTON & STEWART ANDERSON The Lights Are Out     7″     May 2000

slr27SLR 27     BRIGHT COLORED LIGHTS   Open Your Eyes             7″      Oct 2000

slr75SLR 75     THE AISLERS SET / THE HOW     Split                     7″      Oct 2000

wish8WISH 08     THE AISLERS SET     The Snow Don’t Fall             7″       Dic 2000

2001

slr66SLR 66     THE AISLERS SET     The Red Door                 7″     May 2001

wish9WISH 09     14 ICED BEARS         Inside                         7″     May 2001

slr63SLR 63     THE SATURDAY PEOPLE / THE CLIENTELE     Split             7″       Jul 2001

slr65SLR 65     14 ICED BEARS         In the Beginning                 CD     Ago 2001

slr67SLR 67     THE SATURDAY PEOPLE The Saturday People             LP/CD Nov 2001

2003

slr68SLR 68     THE AISLERS SET        How I Learned To Write Backwards     LP/CD Feb 2003

wish10WISH 10     THE CRABAPPLES     You’ll See Me         3.5″ Floppy Disk     Sep 2003

2006

slr69SLR 69     THE HOW             Happy Matt                     7″     Sep 2006

slr70SLR 70     THE CRABAPPLES     Crabapples For Change             7″     Sep 2006

2007

slr71SLR 71     THE LODGER         Grown-Ups                     LP/CD Jun 2007

slr72SLR 72     SARANDON             Joe’s Record                 7″      Oct 2007

2008

slr74SLR 74     ROY MOLLER / THE HERMIT CRABS    Searching For The Now 1  7″     Feb 2008

slr76SLR 76     BYE! / THE HAPPY COUPLE   Searching For The Now 2         7″     Feb 2008

slr73SLR 73     LONGHALSMOTTAGNINGEN  Öron Näsa EP                7″     Feb 2008

slr77SLR 77     SARANDON             Kill Twee Pop!                 10″/CD Abr 2008

slr80SLR 80     THE LODGER         Life Is Sweet                 LP/CD May 2008

slr81SLR 81     A SUNNY DAY IN GLASGOW / THE SUNNY STREET Searching For The Now 3    7″   Jun 2008

slr82SLR 82     THE PAINS OF BEING PURE AT HEART / SUMMER CATS Searching For The Now 4 7″ Jun 2008

slr78SLR 78     PHIL WILSON         Industrial Strength                 2×7″     Ago 2008

slr83SLR 83     CAUSE CO-MOTION!     I Lie Awake EP                 7″     Sep 2008

slr85SLR 85     THE PAINS OF BEING PURE AT HEART   Everything With You     7″     Oct 2008

slr84SLR 84     CRYSTAL STILTS         Alight of Night                 LP/CD Oct 2008

slr87SLR 87     CAUSE CO-MOTION!     It’s Time!                     CD     Oct 2008

slr79SLR 79     SEXY KIDS             Sisters Are Forever                 7″     Nov 2008

slr86SLR 86     BRICOLAGE         Turn U Over                     7″     Nov 2008

2009

slr89SLR 89     THE PAINS OF BEING PURE AT HEART s/t                LP/CD Feb 2009

slr91SLR 91     CRYSTAL STILTS         Love Is A Wave                 7″     Mar 2009

slr92SLR 92     THE PAINS OF BEING PURE AT HEART Young Adult Friction     7″     Mar 2009

slr88SLR 88     BRICOLAGE         Bricolage                     LP/CD May 2009

slr93SLR 93     CAUSE CO-MOTION!    Because Because Because         12″     May 2009

slr96SLR 96     LIECHTENSTEIN         Survival Strategies In A Modern World     10″/CD Jun 2009

slr101SLR 101     SUMMER CATS         Songs For Tuesdays             LP/CD  Jul 2009

PrintSLR 98     THE CHAMPAGNE SOCIALISTS Blue Genes                 7″        Jul 2009

slr94SLR 94     LIECHTENSTEIN / THE FAINTEST IDEAS Searching For The Now 5     7″ Ago 2009

slr95SLR 95     THE SCHOOL / GEORGE WASHINGTON BROWN Searching For The Now 6  7″ Ago 2009

slr104SLR 104     SIC ALPS             L. Mansion                     7″     Ago 2009

final 12inch cover template gone?SLR 102     BROWN RECLUSE     The Soft Skin                 12″     Sep 2009

OB-GD17-001.pdfSLR 103     THE PAINS OF BEING PURE AT HEART     Come Saturday     7″     Sep 2009

slr107SLR 107     DEVON WILLIAMS         Sufferer                     7″     Sep 2009

OB-GD17-001.pdfSLR 105     THE PAINS OF BEING PURE AT HEART Higher Than The Stars 7″/12″/12″ remix / CD Sep 2009

jacketSLR 90     THE BATS             Don’t You Rise                 7″     Oct 2009

jacketSLR 109     SARANDON / THE MEMBRANES  Spike Milligan’s Tape Recorder split 7″  Oct 2009

OB-GD17-001.pdfSLR 110     FRANKIE ROSE         Thee Only One                 7″     Oct 2009

slr97SLR 97     GREGORY WEBSTER     The Promised Land             7″     Oct 2009

wish11WISH 11     THE MANTLES         Bad Design                     7″     Oct 2009

slr108SLR 108     BRILLIANT COLORS     Introducing                     LP/CD Nov 2009

slr106SLR 106     PANTS YELL!         Received Pronunciation             LP/CD Nov 2009

wish12WISH 12     VVAA                 The First 20 Years                 CD     Nov 2009

2010

OB-GD17-001.pdfSLR 114     SUMMER CATS         Your Timetable                 7″     Mar 2010

wish13WISH 13    THE HOW / BOYRACER     Split                         7″     Mar 2010

wish14WISH 14    GO SAILOR             Long Distance (Alternate Mix)         7″     Mar 2010

slr111SLR 111     BLACK TAMBOURINE     Black Tambourine                 LP/CD Mar 2010

wish15WISH 15    THE LODGER         Have a little faith in people            Digital    Abr 2010

chinchinithinkSLR 112     CHIN CHIN             Sound of the Westway             LP     Abr 2010

slr_CoverSLR 115     BRILLIANT COLORS     Never Mine                     7″     Abr 2010

GD30OBH.pdfSLR 116     THE LODGER         Flashbacks                     LP/CD Abr 2010

slr113SLR 113     MANATEE             Indecision                     7″     May 2010

NEVEREVER 12JACK3mmSpineSLR 117     NEVEREVER         Angelic Swells                 LP/CD May 2010

slr118SLR 118     TENDER TRAP         Do You Want A Boyfriend?         7″     Jun 2010

slr120SLR 120     THE PAINS OF BEING PURE AT HEART     Say No To Love     7″     Jun 2010

slr119SLR 119     TENDER TRAP         Dansette Dansette                 LP/CD Jun 2010

slr121SLR 121     PROCEDURE CLUB    Doomed Forever                 LP/CD Jun 2010

OB-GD17-001.pdfSLR 122     SPECTRALS         7th Date                     7″     Jun 2010

slr124SLR 124     FRANKIE ROSE AND THE OUTS Frankie Rose and The Outs     LP/CD Sep 2010

slr127SLR 127     PHIL WILSON         I Own It                     7″     Oct 2010

slr126SLR 126     CRYSTAL STILTS         Shake The Shackles             7″     Oct 2010

jacketSLR 99     DUM DUM GIRLS         Bhang Bhang, I’m A Burnout         7″     Nov 2010

slr128SLR 128     PHIL WILSON         God Bless Jim Kennedy             LP/CD Nov 2010

slr125SLR 125     WEEKEND             Sports                     2LP/CDNov 2010

7inch_BC_GNSLR 130     GIRLS NAMES / BRILLIANT COLORS     I Lose / You Win         7″      Nov 2010

jacketSLR 134     THE PAINS OF BEING PURE AT HEART Heart in Your Heartbreak 7″      Dic 2010

2011

slr123SLR 123     BROWN RECLUSE     Evening Tapestry                 LP/CD Mar 2011

SDFSSLR 129     BRAVE IRENE         Brave Irene                     12″/CD Mar 2011

slr135SLR 135     THE PAINS OF BEING PURE AT HEART     Belong         LP/CD Mar 2011

slr131SLR 131     SARANDON             Sarandon’s Age of Reason         LP/CD Mar 2011

slr132SLR 132     CRYSTAL STILTS         In Love With Oblivion             LP/CD Abr 2011

slr138SLR 138     GIRLS NAMES         Dead to Me                     LP/CD Abr 2011

terry_malts_neurotic_7inchSLR 142     TERRY MALTS         I’m Neurotic                     7”      Abr 2011

wish16WISH 16    CRYSTAL STILTS / COMET GAIN    Split                7”     Abr 2011

slr139SLR 139     GOLD-BEARS         Are You Falling in Love?             LP/CD May 2011

slr141SLR 141     WEEKEND             End Times                     7″     May 2011

slr143SLR 143     KIDS ON A CRIME SPREE We Love You So Bad             12″/CD May 2011

slr144SLR 144     GO SAILOR             Go Sailor                     LP     Jun 2011

jacketSLR 136     DEVON WILLIAMS         Your Sympathy                 7″     Jun 2011

slr137SLR 137     ART MUSEUMS         Dancing With A Hole In Your Heart     7″     Jun 2011

slr146SLR 146     BRILLIANT COLORS     Again and Again                 LP/CD Jul 2011

slr152SLR 152     VERONICA FALLS         Bad Feeling                     7″     Ago 2011

slr133SLR 133     DEVON WILLIAMS         Euphoria                     LP/CD Ago 2011

OB-GD17-001.pdfSLR 147     BIG TROUBLES         Sad Girls                     7″     Ago 2011

wish17WISH 17    SARANDON            Piglet                        Digital    Ago 2011

slr157SLR 157     WEEKEND             Red                         12″/CD Sep 2011

slr153SLR 153     VERONICA FALLS         Veronica Falls                 LP/CD Sep 2011

slr148SLR 148     BIG TROUBLES         Romantic Comedy                 LP/CD Sep 2011

malts_something_coverSLR 159     TERRY MALTS         Something About You             7″     Oct 2011

slr154SLR 154     SPECTRALS         Get a Grip                     7″     Oct 2011

slr155SLR 155     SPECTRALS         Bad Penny                     LP/CD Oct 2011

wish18WISH 18    GIRLS NAMES        Black Saturday                Digital     Oct 2011

slr156SLR 156     SEA LIONS             Everything You Always Wanted to Know About Sea Lions But…  LP/CD  Nov 2011

slr160SLR 160     BIG TROUBLES         She Smiles For Pictures             7″     Nov 2011

slr162SLR 162     DEVON WILLIAMS         Revelations                           Digital Nov 2011

manatee_updateSLR 161     MANATEE             Single Payer Class War             Flexi 7″ Nov 2011

2012

jacket2SLR 149     FRANKIE ROSE         Know Me                     7″     Ene 2012

Neverever Shake a BabySLR 151     NEVEREVER         Shake-a-Baby                 12″/CD Ene 2012

slr150SLR 150     FRANKIE ROSE         Interstellar                     LP/CD Feb 2012

TM_killing_timeSLR 163     TERRY MALTS         Killing Time                     LP/CD Feb 2012

slr165SLR 165     EVANS THE DEATH     Telling Lies                     7″     Mar 2012

slr167SLR 167     ALLO DARLIN’         Capricornia                     7″     Mar 2012

slr164SLR 164     ROOMMATES         Winnifred                     7″     Mar 2012

slr173SLR 173     VERONICA FALLS         My Heart Beats                 7″     Abr 2012

slr172SLR 172     VIOLENS             Totally True                     7″     Abr 2012

slr166SLR 166     EVANS THE DEATH     Evans The Death                 LP/CD May 2012

slr168SLR 168     ALLO DARLIN’         Europe                     LP/CD May 2012

slr169SLR 169     VIOLENS             True                         LP/CDMay 2012

slr170SLR 170     BLACK TAMBOURINE     OneTwoThreeFour                 2×7″     May 2012

slr158SLR 158     ENGLISH SINGLES     Backstreet Pages                 7″     May 2012

wish19WISH 19    THE JUNE BRIDES        Between The Moon And The Clouds    CD    Jun 2012

slr174SLR 174     ECHO LAKE         Wild Peace                     LP/CD Jun 2012

slr175SLR 175    THE JUNE BRIDES        A January Moon                7”    Jun 2012

slr177SLR 177     ALLO DARLIN’         Europe                     7”     Jun 2012

 

© Rafa Skam & Isabel Cañabate Puche


[ENGLISH]

1. When, how and why did you start Slumberland Records?
We started Slumberland in 1989 as a group effort of about 6 or 8 of us that were all in bands together. We were all just learning about how to play music and be in bands, just fired-up by early Creation, NY Noise, post-punk, C86, Mary Chain, etc… and wanting to take a crack at it ourselves. Since all the bands we had were so primitive we figured there was no point in trying to get other labels interested, and having been inspired by DIY labels like Fast, Rough Trade, K, Dischord,… we decided to try putting out our own records.

2. How many bands have you been part of? Which instrument did you play? Are you playing in any bands nowadays? why/why not?
I’ve been in: BIG JESUS TRASH CAN / WHORL, POWDERBURNS, BLACK TAMBOURINE, BRIGHT COLOURED LIGHTS, CANDLEMAN, MAGPIES, CRABAPPLES and am now in a band called MANATEE. Generally I stick to guitar, though with some of the early bands we switched off on instruments a little and I did play some bass and drums.

3. How many releases have you put out?
About 175.

4. Is it possible today to live on an indie label?
If you’re really lucky, follow trends very carefully and have a great head for business. Alas, I am/have none of those three things!

5. How many hours a week do you work on the label?
45-50.

6. Is it only you or are there any more people involved helping you with the label?
It’s just me, though we do contract out for press and radio promotions.

7. Which things make you going on with a label after all these years?
It’s really just the music and always wanting to hear new bands and hopefully help them out.

8. It seems there’s a certain affinity with Fortuna Pop! label from London, as some/many of the records they put out for Europe, you release them for the US. What’s your relationship with Sean?
I think we just like a lot of the same stuff and trust each other. I’ll always want to hear everything he releases and I hope the opposite is true too.

9. What can you tell us about the following labels?
Sarah: An early inspiration. The very first Sarah records were coming out when I was just learning to make music and while the bands I was in were more along the lines of noise bands, I really appreciated the timeless quality of Sarah.
Creation: Really big for me. I started buying Creation releases in about 1985 after picking up the first MARY CHAIN single and THE CHILLS comp, and it seemed to me that this was a label worth paying attention to. It’s funny to think about how hard it was to find records and information back then, but this was often how we’d «discover» something that we really cared about, through chance and studying labels, producer/studio credits and even seeing who distributed the records.
Rough Trade: Also a huge influence on me, both through the music and as a DIY business. It’s still inspiring to me to see them having success while still doing their own thing.

10. What is/are your favourite labels? from the past? current?
From the past: Philles, Postcard, Rough Trade, Creation, Sarah, Subway, 2-Tone, Ghost, KDJ.
Current: Honest Jon’s, Soundway, Soul Jazz, Perlon.

11. Do you know any Spanish labels?
I don’t keep up as much with current stuff as I should since I’m impossibly busy with my own stuff, so the only labels I really know are Elefant and Acuarela.

12. Do you know any Spanish indie bands? Which are your favourite ones?
See above.

13. How many demos do you receive a day or a week?
5 or 6 a day I suppose. Way more than I have time to listen to!

14. You have been invited to curate the main stage at Indietracks Festival this year. How did they contact you and how did you feel about that? Which Slumberland bands will play the festival?
I’ve know the organizers for quite a while, so then they approached me to see if I’d be interested I was very excited. A lot of the bands we have playing (VERONICA FALLS, EVANS THE DEATH, ALLO DARLIN’, TENDER TRAP) are on other labels in the UK, so it’ll be fun for me to see them all together in one place and kind of see our SLR family recognized in Europe. GOLD-BEARS and SEA LIONS are also coming over, so it’ll be quite something.

15. What do you think a great pop record should have?
Foremost has to be the song – a great tune, melody, arrangement, lyrics. I really like to hear the personality of the people writing and playing. It’s quite easy to make something that *sounds* like good pop, and it can be a stylistic trap too, so the bands + songs that are unique and special really stand out for me.

16. Can you name some of your favourite Slumberland songs? I mean those songs that have been very special for you for any reason…
Off the top of my head: «February fourteenth» (LILYS); «John Cage bubblegum» (STEREOLAB); «A is for cribbage» (HENRY’S DRESS); “Let her go” (THE LODGER); “The pains of being pure at heart” (THE PAINS OF BEING PURE AT HEART); «Love is a wave» (CRYSTAL STILTS);…

17. And those special Slumberland records for you? why?
The first LILYS single because it just felt/sounded like a «real» record and totally on par with the music we loved.
THE HENRY’S DRESS records because they were just SO exciting and explosive. There was a very special scene around SF at the time and you’d see the same people down front at the shows, and everyone knew all the songs. It was very cool.
THE LODGER’s ‘Grown ups’ is a big one for me, I was really burned out on indie music and the label for a while and THE LODGER pulled me right back into it.

18. And any other non-Slumberland records that you would have liked to put out?
Loads, of course! There are for sure some very cool records that were within our reach that we couldn’t do for one reason or another, or bands who we liked and never got to work with, or projects that we started but went off the rails somewhere along the way.

19. Do you usually go to gigs? your favourite ones lately?
I’ve got a young son at home so I can’t get out as much as I’d like and generally just go to see SLR bands when they come through town. VERONICA FALLS just came around and I got to see them play 3 times. That was really exciting, I think they’re one of the best pop bands around and the new songs are all GREAT.

20. What’s your favourite current Slumberland band onstage?
That would have to be TERRY MALTS. Just completely insane punk rock, totally chaotic but with great songs and smart/funny lyrics. They really go full-out onstage, and the crowds usually go mad for it. Very fun.

21. We know you prefer that the Slumberland bands tour as much as possible, but we wonder if there are any current Slumberland bands that don’t like to tour or don’t tour a lot?
I would definitely like the bands to play as much as possible, it’s especially hard for some of the newer and more indiepop bands to get recognized otherwise. Unfortunately it’s hard to tour in the US; the country is SO big that it’s really expensive for anyone to be able to tour, but for the smallest bands it’s almost impossible.

22. Apart from the US, where do your records have more audience?
Judging from mail orders, probably the UK, followed by France + Spain in equal measures.

23. What do you think about vinyl? Is it selling well today?
Vinyl is by far my favorite format and I don’t think I could be as interested in doing the label if we couldn’t make records. I’m proud to say that we stuck by LPs when a lot of labels had given up. It sells OK for us today, about as well as it did before the whole internet/download thing happened.

24. What can you tell us (a sentence is enough) about the following bands/artists?
WHORL: My first band. All four of us had never even played a musical instrument, so really all learned about it together.
VELOCITY GIRL: My best pals and people who I was in bands with. I’m surprised they don’t get more credit now for bringing proper pop music to the US indie scene.
BLACK TAMBOURINE: At the time it was a fun project and an outlet for our pop tunes when WHORL and VELOCITY GIRL were still kind of noise bands. I’m very proud of how those records came out and of course chuffed that people still like them and listen to them. It’s very surprising.
LILYS: Kurt’s a bit of a genius, he was a super young kid who used to come to our shows and became part of our group of bands. They were incredible live and had a whole set of amazing tunes that I don’t think ever even got recorded.
THE ROPERS: I believe this was the first demo from outside our group of friends that I got handed, and it might still be the best. Criminally overlooked/underrated.
STEREOLAB: I had been in touch and trying to do a McCARTHY record in the US, but the timing was off. When Tim and Laetitia started STEREOLAB they sent me a tape of the first EP and I went crazy for it. I’m quite proud of being able to help bring their music to the US, but I sure wish I had known more about running a label at the time.
BOYRACER: One of my favorite bands ever, on any label. Stewart is just a great person and a great talent. In it for all the right reasons.
THE AISLERS SET: Another one of my favorite bands ever, just a great example to me of how pop should be. The individual pieces might be familiar, but it’s all about the talent and personality of Linton and the band.
THE SATURDAY PEOPLE: The first SLR super-group? You just can’t beat the tunes.
THE PAINS OF BEING PURE AT HEART: Great friends and a wonderful band. They keep it as real as it gets.
THE LODGER: Another underrated band. Fantastic song-writing, and each LP is quite different. I look forward to them being rediscovered in ten years.
CRYSTAL STILTS: So much to like and love about this band. Genuinely lovely people, too.
LIECHTENSTEIN: Great collision of pop and post-punk. Instantly recognizable as LIECHTENSTEIN from the first few seconds.
TENDER TRAP: What a treat to get to work with such a great band! Been talking to Amelia and Rob for years about doing something, lovely to have it finally come together.
WEEKEND: A sleeping giant. These guys started off amazing and have only gotten better. The next record is just going to destroy.
PROCEDURE CLUB: Putting the *noise* in noise-pop. Very creative people.
KIDS ON A CRIME SPREE: I’m a big fan of Mario’s music and we’ve been talking about doing a record together for 10 or 12 years. Can’t to hear what comes next.
BROWN RECLUSE: I’d love to see this record reach more people, if only they could tour more. Big talents.
BRAVE IRENE / GO SAILOR / other Rose Melberg projects: Rose is one of my favorite people in music ever. Everything she does is worth hearing, and always bears her stamp.
VERONICA FALLS: All around the best pop band right now. When watching them play in SF last week it kind of occurred to me that a lot of what has happened with Slumberland had led to this. Yes, I like them!
SEA LIONS: Great songs from the incredibly prolific Adrian Pillado. I love it when people can bend familiar elements in to fresh new shapes.

25. Which are your plans for 2012? the following releases?
We’ve got albums from ALLO DARLIN’ and EVANS THE DEATH coming next month, then the new record from VIOLENS, which we’re very excited about. Some of the very best noisy/melodic gaze/pop I’ve heard since the heyday of PALE SAINTS and LUSH. Later in the year we’re releasing new albums from WEEKEND, THE MANTLES, NEVEREVER and some cool reissues that we can’t quite talk about yet.

© Rafa Skam & Isabel Cañabate Puche


Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *