PELLE CARLBERG

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Desde que Pelle Carlberg dio su primer concierto supo qué es lo que quería hacer con su vida. Sus primeros pasos los dio con una banda llamada AMANDA OM NATTEN que, aunque tuvo cierta repercusión, no dejaba de ser un primer proyecto con el que experimentar. Después de trasladarse a Estocolmo desde su ciudad natal Uppsala, formó parte de SALAMI, pero su verdadera carrera empieza con EDSON, banda de pop-jazz que surgió en 1998 y con la que sacó 3 discos. Ésta fue el origen de la formación que actualmente acompaña a Pelle Carlberg en su carrera en solitario y con la que fichó por Labrador, sello que ha editado prácticamente todos sus trabajos.

Entre los grupos que le han influído se encuentran artistas tan dispares como CAT
STEVENS, SIMON AND GARFUNKEL, ABBA, THE BEATLES, NATIONALTEATERN, la banda sonora de ‘Grease’, ECHO & THE BUNNYMEN, THE SMITHS, PIXIES, THE GO-BETWEENS, TEENAGE FANCLUB, BJÖRK, DINOSAUR JR, BELLE AND SEBASTIAN, THE VELVET UNDERGROUND, THE BEAUTIFUL SOUTH, DOKTOR KOSMOS, JENS LEKMAN y SUBURBAN KIDS WITH BIBLICAL NAMES. Y aunque parezca mentira su música tiene mucho de todos ellos; son canciones pop, con matices surrealistas en ocasiones, cerrados en otras y luminosos en casi cada una de ellas.

Su primer disco en solitario, ‘Everything. Now!’ salió en 2005, y fue íntegramente compuesto y producido por él mismo. Su segundo trabajo, ‘In a nutshell’ (Labrador, 2007) es un disco con destellos de folk pop que contiene preciosas canciones, como el hit que incluye el cd ‘Neptuno’, “I love you, you imbecile”, con la celestial voz de Ida Maria. Su nuevo álbum se llama ‘The lilac time’.

Photo: Helena Söderman

Photo: Helena Söderman

1. ¿Cuándo empezaste a componer?
Pues empecé poco después de que empezara a tocar la guitarra. Tenía dieciséis años cuando escribí mi primera canción e iba sobre Suecia y sobre morirse de aburrimiento.

2. ¿Siempre te acompañan los mismos músicos?
La verdad es que no, tengo una formación que va desde cinco hasta diez personas y que pueden tocar diferentes instrumentos cuando es necesario. Por ejemplo, Henrik Nilsson, que es quién me ayuda con los álbumes, ha tocado el bajo, la batería, la guitarra y el piano en diferentes directos.

3. ¿Cuáles son los grupos que más te inspiran?
THE SMITHS, SIMON AND GARFUNKEL, CAT STEVENS y THE HIDDEN CAMERAS.

 

Photo: Helena Söderman

Photo: Helena Söderman

4. ¿Nos puedes recomendar otros grupos o músicos suecos?
¡Por supuesto! La mayoría de los grupos que escucho actualmente son suecos. Me encantan SUBURBAN KIDS WITH BIBLICAL NAMES, SHOUT OUT LOUDS, ANNA JÄRVINEN, LAAKSO y JENS LEKMAN, entre muchos otros.

5. ¿Existe una escena pop sueca? ¿Cómo explicas el creciente número de bandas suecas que tocan en España?
Es un poco la mezcla en la que entran una larga tradición de buenas melodías, una economía potente compuesta por una vasta clase media y algunos sellos indie muy inteligentes.

6. ¿Conoces algún grupo español que te guste?
Toqué con PIPAS, que son medio españoles, el año pasado en Nueva York, y también me gustan RICHTER, son muy buenos amigos y excelentes músicos.

 

Photo: Kjell B. Persson

Photo: Kjell B. Persson

7. ¿Dirías que cada una de tus canciones es como una novela corta?
Sí, creo que podrían definirse así. Me gusta escribir sobre la vida diaria y sobre las pequeñas cosas que me preocupan.

8. ¿Cómo elaboras tus canciones? ¿Haces primero las letras o la música? ¿Es tal vez un proceso paralelo?
Normalmente tengo una idea y escribo la letra del primer verso y el estribillo, empiezo a cantar y grabo la melodía en mi teléfono móvil, después busco una guitarra y un piano.

9. Una curiosidad: ¿Nos puedes contar algo sobre tu relación con Pamplona?
Mi padre estuvo cuando tenía dieciséis años e hizo de todo allí. Cuando crecí, Pamplona para mi tenía la reputación de ser la ciudad en la que los chicos se convertían en hombres. Y ya que yo soy un poco afeminado, pensé que sería una buena idea escribir sobre ir a Pamplona, aunque es más una metáfora que otra cosa. Es también como un juego de palabras, ya que hay un grupo sueco que se llama I’M FROM BARCELONA. Ellos son un montón en el escenario y están completamente llenos de vida y energía. La primera vez que los escuché por la radio era un oscuro día de enero y su canción me hizo pensar en ser cobarde y demás.

pelle-live10. ¿Cuál sería el cartel perfecto para un concierto en directo?
CAMERA OBSCURA, PELLE CARLBERG y THE HIDDEN CAMERAS.

11. ¿Qué tal el nuevo álbum?
Pues salió el 27 de agosto. Empecé a trabajar en él cuando volví de mi gira de 2008. Se llama ‘The lilac time’ y es el álbum más vital, versátil y rotundo que he hecho hasta ahora.

WEB: www.myspace.com/pellecarlberg
www.pellecarlberg.se

Photo: Kjell B. Persson

Photo: Kjell B. Persson

© Lucía Miranda.


[ENGLISH]

    Pelle Carlberg grew up in middleclass, nuclear family in the university town Uppsala. The fact that Pelle has devoted his life to the music wasn’t always looked upon with keen eyes, but when Pelle passed thirty people stopped asking him when he was going to get a proper education and real job.

Between the years 1988 and 1993 Pelle was the lead singer and songwriter in the band Amanda om natten, a quartet that didn’t just become world famous in Uppsala, but also played live in Japan and Ireland. Amanda om natten was inspired by typical ”friends of Sweden”, like The Smiths, Lloyd Cole and the Commotions, The Go-between and The Church. After two vinyl releases and a CD-ep the members went separate ways.

Pelle moved to Stockholm, bought an electric guitar and immediately got a new band together. With what might be the worst band name in history, Salami, Pelle’s characteristic melodies was lustfully drenched in distortion. After the regular record label promises and lies, the band came to nothing.

At the time Pelle was studying English at the University of Stockholm, which eventually lead to a job as translator at a multimedia company. After a couple of months behind an office desk Pelle started to write new songs and decided to start a new musical project. The basic idea was to arrange the songs in a simple and natural way as possible. Edson thought in terms of ”What’s best for the song?”, ”organic” and ”fluffy”. The sextet played live frequently all over Sweden and in 1999 they appeared on the Up and Coming stage at the Hultsfred festival. Soon after that the band released a four track CD in cooperation with the American John Cloud and MNW.

In the year 2000 Edson signed with Summersound Recordings (today a part of Labrador) and recorded the album ”Unwind With Edson”. The album received overwhelming criticism, 4/5 nearly everywhere. The band then released an album a year (”For Strength” –02 and ”Every Day, Every Second” –03) and toured Sweden and parts of Europe. Until one day when Pelle felt stuck; being in a group takes its toll and if you’re going to spend every day and every second thinking about songs, it can eventually become indefensible to compromise too much.
Pelle decided to make the next album totally on his own. The solo debut, ”Everything. Now!”, in October 2005, felt like an obvious step in a long career. For the first time Pelle recorded and produced his songs from his very own vision. The song Go to Hell, Miss Rydell – that deals with a bad review of an Edson album – became a ”talker” and many journalists wanted to know if it really happened.

At this point the interest for Pelle Carlberg’s music started to rise around the globe. During 2006 Pelle and his one-man band Henrik Nilsson toured Great Britain, Hong Kong, Taiwan, Germany, Austria, Denmark and Indonesia. The album was released all over the world and the reviews in, for example American press were overwhelming, and noteworthy was that Pelle’s personal and quirky lyrics were praised in unison.

I spite of assiduous touring and four children back home, Pelle is now done with a new album. According to Pelle the new album is full of sparkling folk pop, bitter observations and untrendy production. Simply, Pelle Carlberg in a nutshell.

1. When did you start composing?
Soon after I started to play guitar. I was sixteen when I wrote my first real song. It was in Swedish and dead serious about loneliness.

2. Are you always accompanied by the same musicians?
Not really, I have a line-up of five to ten people that can play different instruments when needed. For instance, Henrik Nilsson who helps me on the albums have played bass, drums, guitar, piano in different live constellations.

3. Which are the bands that most inspired you?
The Smiths, Simon and Garfunkel, Cat Stevens and the Hidden Cameras.

4. Could you please recommend other Swedish musicians or groups?
Yes indeed! Most of the bands I listen to today are Swedish. I like The Suburban Kids With Biblical Names, Shout Out Louds, Anna Järvinen, Laakso, Jens Lekman and many, many more.

5. Exists a Swedish pop scene? How would you explain the growing number of Swedish bands that are playing in Spain?
It’s a bit of the old ketchup effect, combined with a long tradition of good melodies, strong economy (huge middle class) and some very clever record companies (indie labels).

6. Do you know any Spanish bands that you appreciate?
I played with Pipas, that are at least half Spanish, in New York last year. And Richter of course, they are good friends and good musicians.

7. When do you expect to play in Spain?
Hopefully later this year. My European tour starts in Italy in November and we are working on finding some shows in beautiful Spain too.

8. Would you say that each one of your songs is a short history?
Yes, I guess you could say that. I like to write about everyday life and about small things that concern me.

9. How do you elaborate your songs? The lyrics come first; the music is the beginning or is it a process that goes in parallel?
I generally get an idea and write the lyrics for the first verse and the chorus first. Then I start to sing and record the melody on my mobile phone. Then I look for a guitar or a piano.

10. And a curiosity: Could you tell us your relation with Pamplona?
My Father was there in the sixties and did the whole thing. When I grew up Pamplona had the reputation of being the city where boys turn into men. And since I’m a bit feminine I thought it would be a good idea to write about going to Pamplona – even though it’s more of a metaphor. It’s also bit of word play, considering there’s a Swedish band called I’m From Barcelona. They have a big quire on stage and are full of life and energy. When I first heard them on the radio it was a dark January day and their song made me think of being a coward and so on.

11. What would be the perfect line-up for a live concert?
Camera Obscura, Pelle Carlberg and The Hidden Cameras.

12. Are you preparing another album?
The new album is going to be released on August 27. I started to work on it when I got back from touring in February this year. It’s called The Lilac Time and is most definitely the most versatile and vital album I’ve made so far.

13. Which are your plans for the future?
I’m spending some time at my summer house with my big family right now. And then when the new album is out I’ll start playing live again.

WEB: www.myspace.com/pellecarlberg
www.pellecarlberg.se

© Lucía Miranda.


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