ALLY KERR

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Ecos de BELLE AND SEBASTIAN, THE CONCRETES, KINGS OF CONVENIENCE, SIMON AND GARFUNKEL, y de muchos otros artistas resuenan cuando escuchamos a ALLY KERR, pero siempre con un estilo singularmente distintivo. El periódico Scotland on Sunday lo definió en su crítica sobre los mejores nuevos talentos escoceses como «uno de los músicos mas interesantes y creativos que operan en el país en estos momentos». Adjetivos como melodioso, cálido, bello, triste y excéntrico aparecen regularmente cuando se describe su álbum.
Al lanzamiento de su álbum le siguió una edición limitada de su EP de debut, “Midst of the storm”, vinilo blanco 7” lanzado en Elefant Records que hizo que ALLY KERR consiguiera notoriedad por todo el mundo y el respeto de la crítica.

 

Photo: Mark Connelly

Photo: Mark Connelly

1. Ally, lo primero que sacaste al mercado fue un ep 7″ con Elefant Records, ¿cómo te pusiste en contacto con ellos?
Había grabado tres canciones en los Riverside Studios en Glasgow con la generosa ayuda de Douglas T. Stewart de BMX Bandits. Él se portó muy bien, ya que yo no tenía ni idea del proceso de grabación e incluso nunca había tocado en directo delante de nadie, así que grabé los tres temas yo mismo y el resultado fue bastante bueno, por lo que cuando hablamos sobre dónde enviar las canciones, apareció Elefant Records en nuestra conversación. Envié las canciones a Luis y quiso publicar los temas en un precioso vinilo blanco, fue un enorme e inesperado placer.

2. ¿Conoces algún grupo de Elefant? ¿Cuáles son tus favoritos?
Conozco a TREMBLING BLUE STARS, JUNIPER MOON, THE CARROTS, THE SCHOOL… ¡y probablemente a muchos más!. Mis favoritos probablemente sean mis queridos compañeros de Glasgow CAMERA OBSCURA. Los vi en 2001 y he seguido su evolución a lo largo de los años. Tracyanne es una persona maravillosa y sus letras son excelentes, su último álbum es muy muy bueno.

3. ¿Has estado alguna vez en España actuando o de vacaciones?
Por fin voy a poder ir a tocar en 2009, al Mini Festival en Barcelona en febrero, y a Madrid en Mayo…

4. Has sacado tu segundo álbum con Much Obliged Records, ¿Qué nos puedes contar sobre este trabajo ‘Off the radar’?
El álbum tardó bastante en grabarse, ya que era la forma en la que yo trabajaba entonces; solíamos ir al estudio a grabar los fines de semana con los músicos. Estoy muy orgulloso de mi primer trabajo (‘Calling out to you’), pero pienso que en este último he mejorado en las letras, en la forma de tocar y en la producción. Pasé un par de años bastante duros cuando escribí las canciones de este álbum, así que algunas son bastante oscuras, pero en el fondo son optimistas, que es lo que necesito para continuar con mi vida; de algún modo es como una terapia.

5. ¿Qué nos puedes contar sobre Much Obliged Records?
Como todos sabemos, el negocio de las discográficas está cambiando, y yo perdía mucho tiempo y me desilusionaba cada vez que enviaba nuevas canciones de ‘Off the radar’ a sellos y no tenía respuesta, o si la tenía siempre era para decirme «nos ha encantado, pero por desgracia no podemos permitirnos sacar tu disco»… algunos sellos me decían que no era lo suficientemente comercial y otros que ¡lo era demasiado! Malgasté mucho tiempo intentando colocar mi álbum en diferentes sellos, así que aprendí mucho después de trabajar directamente con mi querida primera discográfica en Escocia, Neon Tetra. Ellos querían sacar mi disco, pero como yo tenía la determinación de hacer algo distinto decidí ponerme a trabajar en mi propia discográfica. Me encantó crearla, me encantó hacer mis propios vídeos y grabar mi música, todo a pequeña escala pero con un resultado que todavía alcanzaba a la gente. Todavía estoy aprendiendo y tengo a gente en Glasgow que me da consejos amablemente si les pido ayuda, y en Neon Tetra han sido también muy cordiales y de gran apoyo.

Photo: Richard Campbell

Photo: Richard Campbell

6. Algunas veces te han comparado con BELLE AND SEBASTIAN, ¿te molesta o te agrada esta comparación?
No me molesta en absoluto, los álbumes y EPs de BELLE AND SEBASTIAN fueron una influencia en mi forma de escribir cuando estaba aprendiendo a tocar la guitarra, siempre he admirado su música, su cercanía y el hecho de que siempre han ignorado las modas y hacen las cosas a su manera.

7. Según parece, eres más conocido en Japón que en Escocia, ¿estoy en lo cierto?
Vendo muchos más discos en el lejano oriente, en Europa y en América que en Escocia y el resto del Reino Unido. Últimamente consigo muchos éxitos desde China en mi web… el mercado en el Reino Unido es muy difícil a no ser que intentes cambiar tu sonido a lo que las discográficas más importantes califican como vendible, pero yo no estoy por la labor. Japón siempre me ha tratado muy bien y una de mis canciones se usó como tema de unos dibujos animados que aparecieron en primer lugar en la televisión japonesa y posteriormente en otros países, en DVD, etc… y esto es lo que ha aumentado mi fama en lugares fuera del Reino Unido. En Escocia se suelen escribir cosas agradables sobre mí y también he conseguido buenas críticas, pero no soy muy conocido.

8. ¿De dónde sacas la inspiración para escribir esos maravillosos temas? ¿De qué van tus canciones?
La inspiración viene de mi vida y de lo que siento cuando cojo la guitarra. Los temas de ‘Off the radar’ no sólo tratan sobre sentirse marginado de alguna manera y de cosas secundarias, sino también de sentirse aislado y fuera de lugar; también pienso que es un álbum que te ayuda a escapar… estos son algunos de los temas generales del disco.

9. ¿Cuales son tus grupos escoceses favoritos?
La mayoría de mis grupos favoritos escoceses son también mis amigos. En Glasgow hay una cantidad de talento extraordinario, es impresionante. Mi grupo favorito escocés es THE STARLETS, son absolutamente increíbles tanto en directo como en disco, además son muy buena gente; en un universo paralelo, su cantante Biff sería una estrella. También me encantan Jiff Wells y sus dos grupos THE NATIONAL JAZZ TRIO OF SCOTLAND y mi favorito de los dos que tiene, THE BILL WELLS TRIO; cuando escuché sus álbumes no lo podía creer, son tan melódicos y bonitos… es como música grabada para el cine y para que se escuche tarde por la noche; me gustan tanto como Morricone o John Barry. TEENAGE FANCLUB, BELLE AND SEBASTIAN, CAMERA OSCURA… son todos muy buenos y grupos nuevos como ATTIC LIGHTS, THE POEMS… también son geniales. Dirijo un ciclo musical llamado Viva Melodía en Glasgow, así que suelo invitar a dos grupos casi todas las semanas para que toquen, y la medía está muy alta por lo que tengo muchas actuaciones en directo favoritas aquí…

10. Has tocado con THE FELT TIPS, quienes también son entrevistados en este número, ¿qué tal son?
THE FELT TIPS son un buen grupo y una gente estupenda; hemos tocado juntos unas cuantas veces. Miguel (el guitarrista principal) es un buen amigo y quedamos a menudo, bebemos mucho y comemos cacahuetes picantes.

 

Photo: Richard Campbell

Photo: Richard Campbell

11. ¿Cómo son tus directos? ¿tocas en solo con tu guitarra o con un grupo? ¿qué prefieres?
He tocado algunas veces con un grupo completo, otras sólo yo y un guitarrista, otras con tres personas o incluso acompañado con un piano, pero también toco en solitario. La verdad es que siempre depende de quien está disponible, del tipo de actuación, del presupuesto, etc. Más recientemente he tocado con Paul Tasker, un guitarrista fantástico de Glasgow que toca un tipo de alt-folk llamado DOGHOUSE ROSES,  y con una chica española que vive en Glasgow llamada Sandra Martínez, quién aporta unos bonitos coros y armonías, y por ahora es como van a continuar siendo los próximos conciertos. He tocado en Japón tres veces y normalmente voy solo y toco con músicos japoneses; tengo recuerdos muy buenos de tocar con ellos en mi último viaje allí, son gente muy preparada además de ser encantadores, cosa que me facilita las cosas y dice mucho de ellos.

12. Ya que casi nadie vive de la música… ¿cómo se desarrolla un día normal en tu vida?
Pues en este momento me dedico exclusivamente a la música. Me represento y organizo yo mismo, además de tener un pequeño trato por la edición de la canción de los dibujos animados en Japón, por lo que me las apaño para vivir… ¡por ahora!; también dirijo la discográfica, lo que supone un trabajo muy duro pero me encanta y seguiré luchando para continuar con ella. Por último y desde abril de 2007, me encargo y organizo (la mayor parte) una noche musical a la semana que se llama Viva Melodía, en la que tocan un par de grupos cada semana, y en la que también hago de DJ después de las actuaciones.

13. ¿Cuál es tu opinión sobre el futuro de los formatos musicales? ¿Qué formato piensas que predominará en el futuro (CD, vinilo, mp3, disco duro…)? ¿Cuál es tu formato favorito?
Creo que la gente siempre preferirá tener un producto físico en sus manos, creo que la industria musical se está fraccionando y que los pequeños mercados están aumentando. Yo apuesto por un acercamiento a la industria casera y también por un trato más personalizado, razón por la que la gente puede comprar una copia firmada desde la tienda en mi web o me pueden pedir que les escriba un mensaje personalizado. Por todo esto, pienso que el cd y el vinilo siempre se venderán; pero por otro lado, las descargas digitales han venido para quedarse y tal vez la música pronto sea gratis y la publicidad se vea involucrada en esto de alguna manera.

14. He escogido «Could have been a contender» para el CD recopilatorio ‘Neptuno’ que viene con este número #10 de mi fanzine. ¿Qué me puedes contar sobre esta canción?
La canción está inspirada en un tío con el que solía trabajar y aunque la letra juega mucho con la verdad y la mayoría de las cosas son ficción, está basada en él. Me encanta «El rey de la comedia» de Robert De Niro; esta película va sobre la desesperación al intentar conseguir algo (en el caso del protagonista de conseguir hacer su número de humor en la tele), así que todo esto estaba en mi cabeza cuando escribí la canción.

Copia de RichardCampbell3

Photo: Richard Campbell

WEB: www.myspace.com/allykerr
www.allykerr.com


[ENGLISH]

    Ally Kerr first began releasing music with a 7 inch white vinyl on Elefant records at the end of 2002. He then released a full length album in Japan firstly then in the UK and Europe. The success of the album in Japan led him there to play shows in 2005 and he has played there three times in the last four years. One song was used as the theme tune to a Japanese television animation and as a result Ally’s music is spreading quietly to other parts of the world. The latest album – Off The Radar – is a natural progression in his songwriting and has been receiving very good reviews since its release in April and comparisons have been made with Belle and Sebastian, Simon and Garfunkel, Kings of Convenience and Big Star.

1. Ally, you firstly released a 7″ ep on Elefant Records, how did you get in touch with them?
I’d recorded three songs at Riverside Studios in Glasgow with the generous help of Duglas. T. Stewart of BMX Bandits. He was really great  as I knew nothing about the recording process and I’d never even played live in front of anyone before! So, I recorded three tracks just for myself and the results turned out pretty nicely so when we were discussing where to send the songs to, Elefant Records was mentioned and I sent it to Luis and he wanted to release the songs on lovely white vinyl. That was a big and unexpected thrill.

2. Do you know any Elefant bands? which are your favourite ones?
I know Trembling Blue Stars, Camera Obscura, Juniper Moon, The Carrots, The School. More probably! My favourites are probably my fellow Glaswegians Camera Obscura. I saw them back in 2001 and I’ve watched them progress through the years. Tracyanne is a very nice person and her songwriting is excellent. The last album was very good indeed.

3. Have you ever been to Spain playing or on holiday?
Never to play and it’s something I wish I could do. I really would love to be asked to play in Spain. I’ve visited only Barcelona and I thought it was really full of atmosphere, great people, great weather and fantastic food. There’s a hope I can go and do a small show there with my friend sebastian (aka cineplexx) and I was asked to play in La Coruna at some point (Felipop) but nothing definite quite yet. Maybe a promoter / booking agent will read this, so please get in touch! J

4. Now you have released your 2nd album on Much Obliged Records, what can you tell us about this album, ‘Off the radar’?
The album was recorded over quite a long period of time, just because that’s how I was working on music back then. I’d go in to the studio at weekends with the musicians. I’m proud of my first album (Calling Out To You) but I feel this one is more of a progession both in the songwriting, playing and production. I was going through quite a hard couple of years when I was writing these songs so some are quite dark but at their heart is an optimism which I need to keep going. it’s kind of therapy for me in a way.

5. What about Much Obliged Records?
As we all know the record business is in a state of real change and I got disillusioned and wasted a lot of time sending out my new songs from off the radar to record companies and getting no reaction or getting the reaction of ‘we like this a lot but sadly we just can’t afford to release it’. Or some labels saying it’s not commercial enough and others saying it’s too commercial! I wasted too much time trying to get the album onto a label so I’d learned a lot after working closely with my lovely first label here in Scotland (Neon Tetra). They wanted to release it but I really was determined to do something different so I started the work in setting up the label. I love doing the label, I’m making my videos, recording my music and doing everything on a very small scale really but still reaching people. I’m still leaning and I have great people here in glasgow who give me their advice out of kindness when I ask for help. Neon Tetra have been very kind in helping me too.

6. Sometimes you’ve been compared to BELLE AND SEBASTIAN… do you get annoyed or happy with these comparisons?
No, not annoyed at all. Belle and sebastian albums and EPs were an influence on my writing at a time when I was just learning to play guitar and I admired their music, their approach and the fact they ignored trends and did things their way.

7. It seems you’re more well-known in Japan than in Scotland, am i right?
I sell most records in the far east, europe and america rather than scotland/uk. I get a lot of hits to my website from china these days…The uk market is really difficult unless u try to change your sound to suit whatever major labels deem as marketable. I’m not into that one bit. Japan has been kind to me and one of my songs was used as the theme tune to an animation initially on tv in japan and subsequently on channels in other countries and on dvd etc so that’s raised my profile in places outside of the uk. in scotland I generally have nice things written about me and good reviews but I’m not so known.

8. Where do you find the inspiration to write those beautiful songs? what are the lyrics about?
From my life and what I’m feeling at the time I reach for the guitar  ultimately. Off the radar’s themes are very much about feeling left out in some ways and on the peripheral but also about feeling a bit isolated and dislocated. It’s an album of escapism too I think. Those are some of the general themes.

9. Which are your favourite Scottish bands?
You know, some of my favourite bands are my friends. In glasgow there is an incredible amount of musical talent, it’s amazing. My favourite scottish band is the starlets. Absolutely wonderful band, both live and on record and very nice people too. In a parallel universe their singer biff smith would be a star. I love bill wells and his two bands – the national jazz trio of scotland and (my favourite of the two) the bill wells trio. I couldn’t believe it when I heard his albums, they’re so melodic and beautiful, like film score music for late at night. I really love it as much as I love morricone or john barry. Teenage fanclub, belle and sebastian, camera obscura……all great. Some new bands like attic lights, the poems are good too. I run a music event in glasgow called viva melodia so I invite two bands most weeks to play and the standard is very high so I’ve many favourite current acts here..

10. You have played with THE FELT TIPS who are also interviewed in this issue, what’s your opinion about them?
Ah, yes the felt tips. Good band, very nice people. We’ve played together a few times. Miguel (lead guitarist) is a good friend of mine and we often meet, drink too much together and eat sweet chilli peanuts.

11. How are your shows? Do you play alone with your guitar or with a full band? What do you prefer?
I played (and have played in the past) with mixed line-ups. Sometimes full band, sometimes just me and a guitar player, sometimes three of us or keys/piano in there too. Sometimes solo. It really just depends on who is available, the type of gig / budget etc. most recently I’ve played with paul tasker who is a wonderful guitar player from glasgow and plays in a kind of alt-folk duo called doghouse roses and a spanish girl living in glasgow called sandra martinez who adds some lovely backing vocals/harmonies. At the moment this is what will be happening in the next few gigs. I’ve played in japan three times and usually I go over on my own and am joined by japanese musicians. I’ve some great memories of playing with them on the last trip, they’re so well rehearsed and also lovely people who do so much to help me and give so much of themselves.

12. Do you have any plans for playing in Spain?
I want to play in spain. My album is being distributed there by junk distribution and I’ve had some good radio and press support, but I’ve no booking agent. I’ve a great friend in barcelona whose band cineplexx were here in glasgow so sebastian (aka cineplexx) will be assisting me with a gig there but I’d love to do a more extensive tour in spain or play festivals.

13. As almost no-one lives on music nowadays, what do you do in a normal day?
Right now music is what I do. I manage myself , organise and do everything myself and I’ve had a small publishing deal for the animation song in japan so I manage to get by. For now! I also run the label. It’s very hard work but I love it and will fight to keep going. Finally I run and organise a (mostly) weekly music night called viva melodia where I have a couple of bands playing each week and I dj too after the live music. I’ve been doing that since april 2007.

14. What’s your opinion about the future of music formats? Which format do you think it will settle down in the future (cd, vinyl, mp3, hard disk,…)? and which is your favourite one?
I think people will always like to have an artefact, a physical product in their hands. I think the music business is becoming more fractured and niche markets are arising. I’m going for the cottage industry approach and the personal approach too, so people can buy a signed copy from my webshop or they can ask me to write a personalised message too. So I think cds and vinyl will always sell, digital downloads are here to stay and maybe music will become free and advertising will be involved in some way.

15. I have chosen «Could have been a contender» for the ‘Neptuno’ compilation CD that comes with this issue #10 of my fanzine. What can you tell us about this song?
The song was inspired by a guy I used to work with. The lyrics are playing with the truth a lot and are mostly fictional but it was based on this guy. I love the film ‘king of comedy’ with robert de  niro about the desperation of trying to achieve something (in his case doing his comedy on tv) so that was in my mind when I was writing the song.

16. Which are your plans and expectations for 2008?
My plans are to continue to work this album as hard as I can before I can think about recording another one. I’ve got the songs for the third album, but I’m not in a position to be able to record just yet. I’m putting out another single from the album in september to try and generate more interest that way. Plans are just to keep going and I have no real expectations. All I can do is follow my path and work hard and hopefully some good breaks will come.

   WEB: www.myspace.com/allykerr
www.allykerr.com


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